7 17.1.2007 Udžbenički standard
MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I ŠPORTA
296
Na temelju članka 3., stavka 5. Zakona o udžbenicima za osnovnu i srednju školu
(»Narodne novine«, broj 36/06.), na prijedlog stručnog povjerenstva, nakon
pribavljenog mišljenja Odbora za obrazovanje, znanost i kulturu Hrvatskoga
sabora, ministar znanosti, obrazovanja i športa donosi
UDŽBENIČKI STANDARD
1.OPĆE ODREDBE
1. 1. Sadržaj dokumenta
Udžbenički standard provedbeni je propis ministra kojim se utvrđuju standardi
za udžbenik.
Udžbeničkim standardom utvrđuju se zakonske i druge osnove,
znanstveni, pedagoško-psihološki standardi i zahtjevi, didaktičko-metodički
standardi i zahtjevi, etički i jezični zahtjevi, likovno-grafički zahtjevi,
tehnički standardi za izradu tiskanih udžbenika, pojam elektroničkog udžbenika,
posebni zahtjevi u izradi udžbenika za pripadnike nacionalnih manjina i zahtjevi
u izradi i prilagodbi udžbenika za učenike s posebnim potrebama (učenike s
teškoćama i darovite učenike) i licencija za nakladnike.
1. 2. Zakonske i druge osnove
Udžbenički standard utemeljen je na Ustavu Republike Hrvatske, važećim
zakonskim propisima, nacionalnim programima, deklaracijama i konvencijama.
2. STANDARDI I ZAHTJEVI ZA IZRADU UDŽBENIKA
2. 1. Znanstveni
zahtjevi
1. Sadržaj udžbenika utemeljen je na znanstveno provjerenim i općeprihvaćenim
teorijama, činjenicama i tumačenjima zakonitosti, pojava i procesa.
2. Ako se
u udžbeniku iznose nedokazane pretpostavke, to je u sadržaju udžbenika jasno
priopćeno na prikladan način.
3. Udžbenik je utemeljen na znanstvenim
teorijama koje učenik može u potpunosti razumjeti, a čija je praktična primjena
nužno primjerena stupnju njegova psihofizičkoga razvoja.
4. Udžbenik je
zasnovan na znanstvenim teorijama koje su u skladu s etičkim načelima.
2.2. Pedagoški i psihološki standardi i zahtjevi
1. Udžbenik je primjeren razvojnim mogućnostima, spoznajnim sposobnostima i
predznanjima učenika i potiče njihove interese.
2. Udžbenik omogućuje
stjecanje trajnog znanja, potiče aktivno učenje, upućuje na primjenu različitih
strategija učenja i na razvoj kritičkoga mišljenja.
3. Udžbenik potiče
zanimanje za nastavni predmet i unutarnju motivaciju za učenje.
4. Udžbenik
potiče samostalno učenje i osposobljava za istraživanje.
2.3. Didaktičko-metodički standardi i zahtjevi
1. Udžbenik obvezno prati nastavni plan i program te ostvaruje ciljeve i
zadaće odgovarajućega nastavnog predmeta.
2. Udžbenička jedinica je osnovna
tematska cjelina u udžbeniku koja mora pratiti temu određenoga nastavnog
programa.
3. U udžbeniku je jasno uočljivo što učenici trebaju naučiti.
Udžbenik jasno razlikuje obvezne i ostale vrste sadržaja (izborne, objasnidbene
i druge).
4. Preporučuje se da u udžbeniku samostalan učenički rad obuhvaća
do trećine zadataka kada je to opravdano i moguće.
5. U udžbeniku su jasno
istaknuti novi pojmovi.
6. Udžbenik je strukturiran u skladu sa spoznajama i
metodologijom matične znanosti, aktualnim didaktičkim spoznajama i zahtjevima
metodike nastavnog predmeta.
7. Udžbenik sadržava metodički instrumentarij
koji se oslanja na matičnu znanost nastavnoga predmeta i osnovne
psihološko-didaktičke elemente: motivaciju, pripremu, usvajanje, ponavljanje,
uvježbavanje, usustavljivanje, primjenu i provjeru znanja.
8. Udžbenik
podržava otvorenu nastavu (komunikacijsku, iskustvenu, projektnu, problemsku i
druge vrste), upućuje na druge izvore te potiče na proširivanje i produbljivanje
znanja.
9. U iznošenju sadržaja u udžbeniku se koriste i zorna sredstva
(likovni i grafički prikazi i drugi prilozi).
10. Udžbenik poštuje postojanje
razlika među učenicima tako da nudi sadržaje za dvije do tri razine znanja
razlikujući ih prema stupnju složenosti.
11. Udžbenik uz osnovni tekst u
pravilu sadrži predgovor (u kojemu je iznesena koncepcija udžbenika na učenicima
razumljiv način), sadržaj te od viših razreda osnovne škole abecedno kazalo
imena i/ili pojmova.
2.4. Etički zahtjevi
Etički zahtjevi temelje se na istinitosti, provjerljivosti i objektivnosti
udžbeničkih sadržaja, općim pravima čovjeka, načelima demokracije, vladavine
prava i na domoljublju.
Prema tome, udžbenik:
1. upućuje na moralne
strane, postignuća i posljedice znanstvenoga i tehnološkoga razvoja;
2.
podržava, njeguje i promiče načela održivoga razvitka;
3. njeguje hrvatski
nacionalni identitet;
4. odražava bogatstvo različitosti hrvatskog društva,
omogućuje stjecanje znanja o ravnopravnosti pojedinaca i društvenih skupina te
promiče pravo na različitost;
5. podržava ravnopravnost spolova na prikladan
način služeći se imenicama obaju rodova, osobito u spominjanju zvanja i
zanimanja, ne narušavajući pri tome komunikacijsku razinu i prirodnost
hrvatskoga jezika te priprema oba spola za djelatno i ravnopravno sudjelovanje u
svim područjima života;
6. objektivno i vjerodostojno prikazuje kulture,
religije i civilizacije te etničke i religijske skupine;
7. promiče
upoznavanje i poštovanje vrijednosti nacionalnih manjina u Republici Hrvatskoj
te drugih naroda i kultura u Europi i svijetu.
Svi udžbenici usklađuju se s
navedenim zahtjevima, bez obzira na to iskazuju li se ti zahtjevi u njima
neposredno (društveni i humanistički predmeti) ili posredno (prirodoslovlje,
tehnički i drugi predmeti).
2.5. Jezični zahtjevi
1. Udžbenik je pisan hrvatskim standardnim jezikom. U slučaju jezičnih
inačica sustavno se treba pridržavati odabranih.
2. Udžbenik je pisan u
skladu s hrvatskim pravopisom.
3. U udžbeniku se koriste kratice, simboli i
znakovi normirani u hrvatskome standardnom jeziku te propisane mjerne jedinice i
njihove kratice.
4. Nazivi za koje ne postoje hrvatske inačice, a nisu
jezično normirani preuzimaju se u obliku kakav je prihvaćen u struci. Ako on
nije jezično prihvatljiv, pronalazi se novi u dogovoru predmetnoga stručnjaka i
jezikoslovnoga, a u skladu s preporukama Vijeća za normu hrvatskoga standardnog
jezika.
5. Tekstovi u udžbeniku omogućavaju učenicima ovladavanje hrvatskim
jezikom, posebno njegovim standardnim oblikom.
6. Od uporabe hrvatskoga
standardnog jezika odstupaju udžbenici na jeziku nacionalnih manjina, udžbenici
stranih jezika i udžbenici u kojima su dani primjeri izvornih tekstova.
7.
Tekstovi udžbenika, osobito primjeri, prilagođeni su predznanju i spoznajnim
sposobnostima učenika, njihovoj dobi i svijetu koji ih okružuje, pregledni su i
jasni.
8. Jezik tekstova udžbenika u skladu je s općim psiholingvističkim
zakonitostima u odnosu na semantičku, sintaktičku i morfološku složenost i
njihov međuodnos.
9. Tekstovi u udžbeniku omogućuju sustavno obogaćivanje
učenikova rječnika uvođenjem novih riječi ne narušavajući pri tome
razumljivost.
10. U udžbeniku se izbjegavaju nepotrebne tuđice.
11. U
udžbeniku se izbjegavaju niječne definicije i niječno sročena pitanja.
12. U
udžbeniku ilustracije i grafičko-tehnička oprema ne smiju narušavati čitljivost
teksta.
2.6. Likovno-grafički zahtjevi i standardi
1. Ilustracije i grafičko-tehnička oprema u udžbeniku visoke su kvalitete (u
pravilu 300 dpi), sadržajno usklađeni s tekstom i pridonose razumijevanju
teksta.
2. Likovno-grafička opremljenost udžbenika promiče estetske
vrijednosti.
3. Ilustracije u udžbeniku imaju jasnu funkciju i primjerene su
dobi učenika.
4. Ilustracije se opisuju nazivom (potpisom) i po potrebi
popratnim tekstom.
5. Udžbenik za niže razrede osnovne škole sadrži u velikoj
mjeri slikovna i grafička sredstva u prikazivanju i objašnjavanju
sadržaja.
6. Ilustracije se biraju ponajprije iz domaće, a zatim i iz
svjetske kulturne baštine, sukladno nastavnom programu.
7. Likovna rješenja u
udžbeniku trebaju promicati ravnopravnosti spolova.
2.7. Tehnički standardi za izradu tiskanih udžbenika
1. Opseg udžbenika određuju: dob učenika kojoj je udžbenik namijenjen,
posebnosti pojedinoga nastavnog predmeta, odnosno područja i nastavni plan i
program.
Opseg udžbenika orijentacijski iznosi po dvije stranice udžbenika za
jedan nastavni sat, osim za prvi, drugi i treći razred osnovne škole i za
nastavne predmete odnosno područja s izrazitim sadržajno-metodičkim
posebnostima: književnost, strani jezik, likovna i glazbena kultura i umjetnost,
geografija, određeni strukovni predmeti i sl.
Izborni sadržaji u udžbeniku
mogu iznositi do 10% opsega udžbenika.
2. Format udžbenika u pravilu je A4
ili B5 i iznimno iz njih izvedeni formati (prošireni, podrezani i
sl.).
Ostali formati mogu se koristiti za povijesne i zemljopisne
atlase.
3. Pismo udžbenika – veličina pisma (slova) ovisi o dobi učenika
kojoj je udžbenik namijenjen. Koristi se tip pisma u kojemu su znakovi grafički
jasni, a razmaci među znakovima takvi da je otisnuta riječ lako uočljiva i
čitljiva. Veličine pisma su sljedeće:
– Pismo veličine 12 – 14 tipografskih
točaka – u pravilu za osnovni tekst (slog) u udžbenicima i dopunskim nastavnim
sredstvima u nižim razredima osnovne škole.
– Pismo veličine 11 – 13
tipografskih točaka – u pravilu za osnovni tekst (slog) u udžbenicima i
dopunskim nastavnim sredstvima za više razrede osnovnih škola i srednje
škole.
– Pismo veličine 9 – 11 tipografskih točaka – u pravilu za opise
likovnih priloga, karte, nacrte, formule, matematičke zadatke i sl.
4. Razmak
između redaka u pravilu se preporučuje 120% od veličine pisma.
5. Trajnost
udžbenika – udžbenik je namijenjen za višegodišnju uporabu i u pravilu ne sadrži
dijelove u koje se upisuju odgovori niti rješenja. Zbirka zadataka, zemljopisni
i povijesni atlasi također su namijenjeni višegodišnjoj uporabi. Isključivo je
radna bilježnica, kao dopunsko nastavno sredstvo, namijenjena za jednogodišnju
uporabu te je oblikovana na način da učenik ima mogućnost pisanja ili crtanja
pri rješavanju zadataka ili odgovaranju na pitanja.
6. Papir udžbenika – za
izradu udžbenika koristi se papir koji je ekološki čist i nije štetan za
zdravlje ljudi, a u skladu s europskim normama. Udžbenici se tiskaju na mat
papiru, minimalne gramature 75 g/m2, a maksimalne 90 g/m2.
Papir za udžbenike treba imati stupanj bjeline manji od 80% (poželjno bez
optičkih bjelila) i stupanj neprozirnosti (opacitet) najmanje 90%. Iznimno, kad
to zahtijevaju posebni razlozi, udžbenici se tiskaju na premazanom papiru
maksimalne gramature do 115 g/m2 (likovna kultura, geografija i
sl.).
Radna bilježnica kao dopunsko nastavno sredstvo ima papir iste
kvalitete kao udžbenik, ali minimalne gramature 60 g/m2, a maksimalne
80 g/m2.
Atlas kao dopunsko nastavno sredstvo ima papir iste
kvalitete kao udžbenik, ali minimalne gramature papira 115 g/m2, a
maksimalne 135 g/m2.
7. Tisak i uvez udžbenika – tisak udžbenika
je takav da se njime postiže visoka razina čitljivosti i grafičko-likovna
jasnoća. Uvez udžbenika je mek, lijepljen ili šivan i omogućava višegodišnju
uporabu. Radne bilježnice koje se koriste za jednogodišnju uporabu mogu biti
samo lijepljene, klamane ili spiralno uvezane.
8. Udžbenik se objavljuje u
jednom svesku. Iznimka je udžbenik za hrvatski jezik koji može biti u dva
sveska. Isto tako, udžbenik matematike u višim razredima osnovne škole i u
srednjoj školi može biti u dva sveska samo ako sadrži zbirku zadataka. U tom
slučaju uz takav udžbenik nije potrebno nikakvo drugo dopunsko nastavno
sredstvo.
9. Tiskano izdanje udžbenika može biti popraćeno elektroničkom
građom (kaseta, CD, CD-ROM, DVD-VIDEO, DVD-ROM i slično).
2.8. Elektronički udžbenik
Elektronički udžbenik je jedna ili više računalnih datoteka omeđenog sadržaja
koje su dostupne javnosti na Internetu (mrežna knjiga) ili u materijalnom obliku
(optički podatkovni mediji: CD-ROM, CD-DA, DVD-VIDEO, DVD-ROM i slično). Uz
tekst može imati sliku i zvuk kao i veze sa srodnim mrežnim stranicama te biti
interaktivan. Objavljen je samostalno u elektroničkom formatu prikladnom za
udžbenik te opremljen metapodacima uključujući ISBN.
Elektronički udžbenik u
materijalnom obliku i elektronička građa uz tiskani udžbenik treba zadovoljavati
sljedeće tehničke standarde:
1. Optički podatkovni mediji trebaju biti
proizvedeni isključivo tehnologijom brizganja.
2. CD-ROM treba udovoljavati
»Yellow Book« standardu.
3. CD-DA medij treba udovoljavati »Red Book«
standardu.
4. DVD treba biti proizveden u skladu sa standardima ISO/IES
16448, (120mm DVD – Read-Only Disc, 3rd edition), odnosno ECMA-267.
5. Mediji
trebaju biti proizvedeni od strane proizvođača koji imaju regulirana patentna
prava.
6. Ambalaža treba biti kvalitetna te zadovoljavati standarde o zaštiti
okoliša sukladno direktivama Europske unije.
2.9. Posebni zahtjevi u izradi udžbenika za pripadnike
nacionalnih manjina
1. Udžbenici nacionalnih manjina u kojima se promiču nacionalne i kulturne
vrijednosti tih nacionalnih manjina uključuju i sadržaje potrebne za
razumijevanje hrvatskih nacionalnih i kulturnih vrijednosti.
2. 10. Zahtjevi u izradi i prilagodbi udžbenika za učenike s
posebnim potrebama
1. U udžbenicima za učenike s teškoćama u razvoju obraća se pozornost na
razlike:
– u sadržajnoj razini za svako specifično područje
– u
psiholingvističko-pedagoškim značajkama (razvojna, motivacijsko-emocionalna,
psiholingvistička)
– u likovno-grafičkim standardima
– u tehničkim
standardima.
Zahtjevi i standardi za udžbenike za učenike s teškoćama u
razvoju temelje se i na metodama koje se primjenjuju u
edukacijsko-rehabilitacijskim disciplinama.
2. U udžbenicima za redovitu
populaciju učenika u svakoj pogodnoj nastavnoj jedinici/temi uputno je uključiti
određeni broj sadržaja i zahtjeva za darovite učenike.
2.11. Licencija za nakladnike
1. Licencija je dokument kojim Ministarstvo znanosti, obrazovanja i športa
odobrava nakladniku izdavanje udžbenika nakon što je ispunio uvjete propisane
Udžbeničkim standardom.
2. Licencija se može izdati pravnoj osobi koja
zadovoljava sljedeće uvjete:
– registrirana je za nakladničku djelatnost u
Republici Hrvatskoj;
– uredno podmiruje porezne obveze i doprinose;
– ima
najmanje sedam radnika u stalnom radnom odnosu u pripremi udžbeničkih programa,
od toga najmanje tri stručna urednika;
– ima skladišni prostor u vlasništvu
ili zakupu;
– ima vlastitu distribuciju ili ugovor o distribuciji s
ovlaštenim distributerom.
3. Postupak za izdavanje nakladničke licencije
provodi se na zahtjev nakladnika. Zahtjev za izdavanje nakladničke licencije s
dokazima o ispunjavanju uvjeta i plaćenoj upravnoj pristojbi podnosi se
Ministarstvu znanosti, obrazovanja i športa najkasnije do 30. rujna tekuće
godine. Ministarstvo u roku od 30 dana izdaje nakladničku licenciju ili rješenje
kojim se odbija izdavanje nakladničke licencije.
Ako je prijedlog rješenja
negativan, Ministarstvo je dužno izvijestiti nakladnika. Nakladnik u tom slučaju
može uložiti prigovor, a Ministarstvo će u roku od 15 dana izdati konačno
rješenje.
4. Licencija se izdaje na vrijeme od 3 godine.
5. Licencija se
može oduzeti i prije isteka roka navedenog u prethodnoj točci u slučaju ako
nakladnik ne ispunjava propisane uvjete. Prije izdavanja rješenja o oduzimanju
licencije, Ministarstvo je dužno izvijestiti nakladnika. Nakladnik u tom slučaju
može uložiti prigovor, a Ministarstvo će u roku od 15 dana izdati konačno
rješenje.
6. Nakladnička licencija ili rješenje o odbijanju izdavanja
licencije upravni su akti protiv kojih nije dopuštena žalba, ali protiv njih se
može pokrenuti upravni spor.
3. ZAVRŠNE ODREDBE
1. Sukladno Zakonu o udžbenicima za osnovnu i srednju školu donijet će se
dokumenti za primjenu ovoga standarda.
2. Na osnovi specifičnosti pojedinoga
nastavnog predmeta mogu se donijeti posebni standardi za udžbenike tih predmeta
koji su usklađeni s ovim standardom.
Klasa: 602-09/06-01/00057
Urbroj:
533-12-06-1
Zagreb, 4. prosinca 2006.
Ministar
prof. dr. sc. Dragan Primorac, v. r.